Hartig
Een reactie plaatsen

Butternut met spinazie en blauwe kaas

butternut met spinazie en blauwe kaas

November. Deze regenachtige, kille zaterdagavond zonder plannen is het perfecte moment om nog eens in de pen te kruipen. Wie herfst zegt, zegt pompoen. En  butternut is waarschijnlijk mijn favoriete herfstgroente. Onlangs ontdekte ik de heerlijke combinatie pompoen-spinazie. Het handige aan dit receptje is dat je er met twee zeker twee dagen van kunt eten. Zet de oven maar al aan!

Dit heb je nodig

1 butternut

300 gr spinazie

150 gr blauwe kaas, Stilton, Roquefort of Gorgonzola

1 dl zure room

enkele takjes tijm

olijfolie

nootmuskaat

piment d’espelette

peper en zout (grof)

Aan de slag

Verwarm de oven op 200°C.

Snij de butternut in grove stukken. Dit is hoe ik het doe: eerst snij ik de butternut overlangs in twee. Ik haal de pitten eruit. Daarna snij ik ze in vier en zo telkens in kleinere stukken. De stukken mogen best groot zijn.

Leg de stukken in een ovenschaal en besprenkel met olijfolie, peper en zout, espelettepeper en tijm. De gaartijd van de pompoen hangt af van je oven en hoe groot je de stukken gesneden hebt. De butternut moet wel gemiddeld 45 minuten in de oven.  Prik regelmatig eens in de pompoen om te checken of hij gaar is.

Kuis en stoof intussen de spinazie. Breng op smaak met peper, zout en nootmuskaat.

Haal de pompoen uit de oven, schik er de spinazie, zure room en kaas over.

Zet de schaal nog enkele minuutjes terug in de oven. Tot de kaas zachtjes gesmolten is.

De twist

Gooi de pitjes niet weg. Je kan ze roosteren en als garnituur gebruiken.

Hoe? Kook de pitten ongeveer 20 minuten, dep ze droog. Leg ze in een ovenschoteltje en besprenkel ze met olijfolie. Kruid ze met zout en rooster ze 30 minuten in de oven op 180°C.

Plaats een reactie